miércoles, 4 de febrero de 2015

LA GEOMETRIA, JUGAR AMB LES FORMES



La paraula geometria està composta per “geo” que significa terra i “metria” que significa mesura. Per tant la geometria s’encarrega de la mesura de les formes.

El coneixement geomètric prové de la segmentació, es adir, és la unió de diferents passos, les figures geomètriques tenen una descomposició plana. Aquest és l’objectiu a l’educació infantil, que els infants quan vegin una figura geomètrica sàpiguen descompassar-la.

Així mateix, els nombres també tenen una composició geomètrica, el pitagorisme ja veia la relació entre els nombres i els triangles i els nombres i els quadrats.  

Però en quant als infants, hi ha una vesant que pràcticament hem oblidat a l’escola i és molt important per a comprendre la geometria, i és la capacitat de moure’ns en l’espai, orientar-nos. 

Per tant els coneixement de l’espai té uns aspectes geomètrics dels quals parlaré una mica a continuació. Per una banda tenim les relacions de posicions de les persones i les coses respecte dels infants, les formes dels objectes, dels camins, dels espais limitats i de tot allò que poden veure i imaginar i per últim els canvis de posició i de forma observables a partir de les sombres, els miralls i sobre tot dels moviments. Per tant la geometria implica moviment així que la nostra tasca en aquestes primeres edats, hauria d’anar encaminada en primer lloc a aprendre a orientar-se en l’espai, que els infants sàpiguen fer un camí recte, que entenguin allò que està dins i allò que està fora i que ho experimentin.

La metodologia d’aprenentatge consideraria tres fases:

1. Treballar a partir dels moviments fent recorreguts sobre línies o figures amb el propi cos, o la experiència directa dels volums amb el propi cos, que siguin el punt de partença en l’aprenentatge de la geometria. 

2. Despès d’experimentar amb el propi cos, han d’experimentar amb els materials, jugar amb construccions, fer figures amb plastilina o fang, els legos etc...

3. I com a últim pas, es treballa amb els llibres o les fitxes. 

A l’etapa d’infantil, son capaços de situar els objectes i relacionar les formes entre sí a partir d’uns criteris senzills:

  • ·     Identificar superfícies i volums.
  • ·         Distingir entre línies rectes i corbes i entre superfícies planes i corbes.

    ·     A partir dels cinc anys comencen a construir la noció de distancia a partir de la línia recta.

    ·   Al final de l’etapa d’infantil haurien de reconèixer algunes figures geomètrics, encara no sàpiguen el nom.


 Nosaltres a classe hem treballat algunes figures geomètriques per tal de coneixer la seva descomposició, aquestes son algunes fotos:




No hay comentarios:

Publicar un comentario